1er Congrés Interprofessional de Mediació - Jordi Vencells
50982
single,single-post,postid-50982,single-format-standard,qode-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,brick-ver-1.5.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_top,wpb-js-composer js-comp-ver-4.7.4,vc_responsive
Congrés Interprofessional Mediació

1er Congrés Interprofessional de Mediació

El passat 10 i 11 de Març, a Sabadell, s’ha realitzat el primer congrés interprofessional de Mediació. Interprofessional ja que per a ser mediador professional cal tenir algun altra estudi universitari superior. Aquesta diversitat de punts de partida és el que enriqueix la nostra professió

 

2 dies plens de conferències i tallers, amb la presència de 40 ponents i 26 moderadors. Un èxit de participació i d’organització

 

En la inauguració i presentació del congrés es va deixar clar que la mediació no vol ser alternativa al procés judicial, vol ser un mitjà més per resoldre els conflictes. Un mitjà que realment soluciona els problemes, i no només a nivell jurídic, ja que guanyar un judici no significa resoldre el conflicte

 

Posteriorment Ignacio Bolaños, va realitzat una de les millors ponències del congrés sobre l’expansió de la Mediació. Per començar, va deixar clar que, el que no és mediació estricta, no és que no sigui mediació, no és mediació estricta. Cal major flexibilitat. La diferencia principal que nosaltres aportem és l’escolta, ja que no és l’habitual. Creu també que el model ha de situar-se entre la passivitat i la directivitat: Acompanyar, Identificar obstacles i Desbloquejar. Cal parlar del que es pot fer i del que no. I no tenir por si en algun moment cal suggerir, la mediació és una relació, una relació d’ajuda. Finalment va concloure la seva ponència proposant que anem més enllà de donar informació de la mediació, per canviar actituds cal incidir en fer veure que dóna resultats positius, que és demandada socialment i que les parts en conflicte mantindran el control en tot moment

 

La següent ponència abans dels tallers de la tarda, va anar a càrrec de Jacques Faget, il·lustre mediador francès que va parlar sobre la cronologia de la mediació a Europa. Si als anys 80, es va exportar la mediació dels Estats Units, va ser per una convicció democràtica i humanista. Posteriorment als anys 90, es va voler institucionalitzar públicament com a instrument per reduir el col·lapse judicial. Posteriorment, en la dècada passada, l’auge del neoliberalisme també s’hi va sumar per a poder resoldre conflictes fora dels jutjats

 

Per la tarda continuen les conferències i comencen els tallers amb màxim 20 participants per cada ponent més moderador.

 

El de mediació en consum, portat per Carles Garcia Roqueta, s’incideix en les enormes possibilitats de la mediació en consum, tot i que la Generalitat intenti quedar-se amb tot el pastís (limitant-ne l’accés amb una interpretació molt restrictiva de la llei i oferint-lo a cost 0) encara que signifiqui tenir milers d’expedients pendents de gestionar. Cal recordar que consum també inclou els contractes bancaris, de salut i d’educació. Un gran camí per recórrer tot i que sembli que caldrà accedir-hi a través de convenis, amb l’Agència Catalana de Consum,  per part de col·legis professionals, gremis o cambres de comerç

 

Alberto Reinoso amb Javier Wilhem varen realitzar un taller sobre mediació ciutadana molt amè. On es deixa clar que parlar de mediació ciutadana és parlar de convivència i cohesió, i que cal la responsabilitat de tothom. Recorda que no és gens important qui té raó. Les funcions del mediadors seran la pròpia mediació, dinamització comunitària, facilitació del diàleg o fins i tot els cercles restauratius. Per pròpia experiència, els serveis municipals de mediació són la cara amable de l’Ajuntament ja que és la que escolta millor i la que contesta ràpid; i per això sol tenir les millors qualificacions en enquestes de satisfacció. Finalment s’acaba amb un role play real sobre una mediació entre un llogater i el propietari, que necessita entregar un pis en dació en pagament

 

El segon dia comença amb una conferència de Paulino Fajardo (mediador internacional en una de les grans empreses de mediació), sobre mediació mercantil, però extrapolable a la resta de mediació. Com és habitual en les conferències sobre mediació mercantil, es recomana parlar més de resolució de conflictes que de mediació. A la seva empresa, abans els contractaven per l’estalvi econòmic i de temps, actualment a les empreses els interessa, fins i tot més, poder continuar la relació amb el client, la confidencialitat, la reputació i mantenir el control del problema en tot moment; just el que ofereix la resolució de conflictes amb mediació. En la seva opinió, els advocats solen ser obstacles per a mediació quan n’haurien de ser els potenciadors, ja que permet ser l’advocat recorrent del client i elevar la rotació dels casos (el més rendible per l’advocat). Les estadístiques que assoleixen a la seva empresa són del: 1) 89% d’acords quan les dues parts accepten mediar, 2) la relació es preserva en un 75% dels casos i 3) les empreses mantenen el control de la situació en un 80%

 

Posteriorment, la taula rodona de pros i contres de la mediació va destacar per la petició de la jutge Mercedes Caso de fer explícits els excel·lents resultats que proporciona la mediació per a permetre una millor difusió, ja que el que vol saber la gent (i els jutges també) és que funciona. A més, recorda que els elevadíssims incompliments de sentències judicials generen insatisfacció, que amb mediació es podria millorar. La advocada Carmen Varela exposa la pràctica col·laboradora en advocats

 

Després de dinar, Carles Garcia Roqueta i Mercè Alaball, mostren, a través d’un genial role play amb artistes,  com és una mediació en separacions

 

Finalment s’acaba amb una altra ronda de tallers simultanis i conferències. En la conferència, Isabel Viola, ens explica l’experiència del ClinHab de la Universitat de Barcelona. Introdueix que amb temes de lloguer, la mediació permet que la relació continuï o que es pugui acabar de forma pacífica. A més, assegura que, fins i tot en  mediació residencial, pot ser suficient donar tècniques de negociació col·laboradora i apoderar els participants. Posteriorment, Immaculada Barral, parla de mediació en consum. Denúncia que el 80% de les reclamacions en matèria de consum van contra 10 empreses de subministraments, que el que estan fent és externalitzar els seus costos judicials a cost 0, cosa que no és just. Per acabar, recorda la importància de que els acords compleixin estrictament la legalitat vigent

 

En resum, un congrés molt ben organitzat, molt profitós i on ha predominat la comunió entre mediadors més enllà de la professió d’origen. Esperem que es repeteixi aviat!

Web del Congrés

 


 

Torna al Blog

No Comments

Post a Comment